tisdag 7 januari 2014

Idag är jag lat

Den här gången tänkte jag göra det lätt för mig. Nämligen länka till två intressanta och läsvärda artiklar.

Jag börjar med Mats Tunehags blogg. I en av sina senaste artiklar har han en tänkt intervju med Antje Jackelén (Sveriges nya ärkebiskop). I intervjun så är Jackelén, i stället för ärkebiskop, chef för IKEA och tituleras Ärkemöblerinnan Antje Jackelén. Hennes svar när det gäller IKEA är lika kryptiska och intetsägande som verklighetens Jackeléns svar när det gäller den kristna tron. Humor gör att man kan härda ut i en värld dominerad av dumhet och politisk korrekthet. Precis som den tyske prästen Dietrich Bonhoffer (som avrättades i slutet av kriget på Hitlers order) brukade säga, så har ondskan ingen humor. Läs Tunehags satiriska och mycket roliga artikel och härda ut. Kanske går solen upp en vacker dag (jag har f ö nyligen skrivit några bloggar om vår nye ärkebiskop – läs gärna dem också).

Nästa länk går till en läsvärd och mycket viktig artikel i Svenska Dagbladet. Den är skriven av en professor i tyska språket och analyserar orsakerna till den svenska skolans nedgång och fall. Grundläggande så blir slutsatserna i artikeln ungefär desamma som jag drar i en artikel på min hemsida. Tyvärr har jag svårt att se att solen skulle kunna gå upp över den svenska skolan. Även om det vore teoretiskt möjligt att vrida tiden rätt igen, för att citera Hamlet, så finns knappast någon politisk möjlighet att göra detta inom överskådlig framtid. Den politiska korrekthetens förkvävande blytäcke sätter effektivt stopp för varje försök till verklig förändring av svenska skolan. Vilket är djupt tragiskt med tanke på de förödande konsekvenserna det får för vårt lands framtid.

Ha en bra dag!