måndag 16 september 2013

Eländes elände...

Lars Ekborg var en mycket populär skådespelare för länge, länge sedan. Han dog 1969, endast 43 år gammal. Vi som var med på den tiden minns honom inte bara som en seriös skådespelare, som medverkade både i film och teater, utan han var också en mycket populär revyartist. Han förekom flitigt i både radio och TV. Som svärson i filmerna om Lille Fridolf kanske en del yngre av mina läsare har sett honom (de går ju i repris då och då). Hans humor var ibland ganska mörk, och vissa av hans sketcher hade dödskallestämpel och fick bara spelas i radion om man först varnade ”känsliga” lyssnare.

Jag minns en monolog med Ekborg, där han spelade nyhetsuppläsare i TV. Texten gick ungefär så här:
Eländes, eländes, eländes – eländes, eländes, eländes – eländes, eländes, eländes – eländes, eländes, eländes – förlåt, skall vara Erlander (den dåvarande statsministern – Ekborg läste namnet ”Erlander” långsamt med stark betoning och övertydligt).
Han höll på i flera minuter och bara upprepade ”eländes”. Jag kommer inte riktigt ihåg hur det hela slutade, men genom att Ekborg läste ”nyheterna” med stor inlevelse så blev det hela ganska roligt. Och speciellt knorren med Erlander.

Faktum är att egentligen skulle man kunna ersätta dagens Rapport och Aktuellt med Ekborgs monolog. Dels skulle det bli mycket billigare för SVT, dels skulle rapporteringen också bli mindre lögnaktig när det gäller Israel, kristna och många andra känsliga frågor.

På samma sätt skulle man kunna ersätta alla artiklar på min hemsida och blogg med en liknande text. Speciellt när det gäller bloggen så känns det som att allt jag skriver har jag redan skrivit förut. Det mesta som händer har jag i princip kommenterat tidigare (visserligen är det kanske andra personer, andra tidpunkter och andra platser och annorlunda detaljer – men de nya händelserna har mer gemensamt med de gamla än vad de skiljer sig från dem).

Om någon läsare undrat varför min bloggaktivitet varit sporadisk på senare tid, så beror det dels på ovanstående. Vad skall jag skriva? Jag har ju redan skrivit det. Men det finns också ett ytterligare skäl. En person har erbjudit sig att översätta artiklar på min hemsida till engelska. Så nu har jag börjat bygga upp en engelsk version av hemsidan. Den är än så länge i den ringa begynnelsen. Huruvida hela hemsidan kommer att bli översatt är en öppen fråga. Med tanke på omfattningen lär ett sådant projekt ta flera år. Hur som helst så har jag arbetat med detta (även om man får en färdig översättning så skall detta överföras till html, vilket är en del jobb).

Jag återkommer strax med fler inlägg hoppas jag.