torsdag 13 maj 2010

Apropå droppen som urholkar stenen...

Med anledning av mitt förra blogginlägg fick jag ett intressant mail, som jag fått tillstånd att citera:
Läste ditt senaste blogginlägg vilket var intressant. Särskilt detta att präster nästan alltid beskrivs negativt på svensk TV. Detta var en av de första sakerna min polska fru kommenterade till mig då det är precis motsatsen i Polen. Präster beskrivs nästan uteslutande positivt i polska TV-serier och i polska filmer. I Polen beskrivs präster som sympatiska och i Sverige som osympatiska (eller pastorer ännu mer osympatiska i de fall de råkar vara med, t ex i filmen "Solstorm").

Detta syns också tydligt i DN (med vissa undantag, t ex Wolodarski). Jag orkar bara prenumerera på DN i en månad i stöten på grund av den grova vinklingen i tidningen. När jag läser utländska medier som t ex National Geographic eller Financial Times så lägger inte dom in massa förutfattade meningar i allt dom skriver. Man blir så trött på Sverige ibland, känns som en ankdamm...

Min fru ser denna vinkling väldigt tydligt också, men när jag tar upp detta på jobbet är dom flesta oförstående och fattar inte vad jag pratar om (med vissa undantag här också). Känns som om vi lever i en bubbla i Sverige, man önskar det skulle bli bättre med internet men alla läser ju bara aftonbladet.se här...

Klart detta påverkar att folk tvekar att gå till kyrkan.

Som sagt, det vore trevligt att leva i ett land där journalisterna rapporterar vad som händer och inte försöker tilldela sina personliga åsikter status av objektiv nyhetsrapportering. Det vore underbart om SR och SVT verkligen vore public service organ. Men drömma kan man alltid göra. Och DN ja, "hur djupt har du inte fallit" för att citera Bibeln. Det är nästan ofattbart hur en högklassig tidning kunnat urarta till ett propagandaorgan för politisk korrekthet. Man undrar vad Herbert Tingsten skulle ha sagt om han levt idag. Jag vill uppmana alla som prenumererar på DN att säga upp sina prenumerationer och skriva till redaktionen och berätta varför man gör det. Det kanske kan tvinga tidningen till att bättra sig. Det är skamligt att Dagens Nyheter, en av våra största tidningar, inte tar sitt ansvar när det gäller yttrandefrihet och demokrati. Yttrandefrihet innebär att även låta icke politiskt korrekta åsikter komma till tals.